10. marraskuuta 2011

Ernest Hemingway: Nuoruuteni Pariisi (Kirjallista elämää -haaste)


La petite lectrice -blogin Katri kirjoitti jonkin aikaa sitten Ernest Hemingwayn kirjasta Nuoruuteni Pariisi (alkuteos A Moveable Feast, 1964) ja sai minutkin tarttumaan tähän jo jonkin aikaa hyllyssäni odotelleeseen kirjaan, jossa Hemingway siis muistelee nuoruuttaan 1920-luvun Pariisin ekspatriaattitaiteilijapiireissä.

Olen samaa mieltä Katrin kanssa: Hemingway-faneille ja -tietäjille kirja tarjoaa varmasti mielenkiintoista antia, mutta ilman pohjatietoja siitä ei kyllä irtoa suuria elämyksiä. Nuori kirjailija istuu Pariisin kahviloissa, juo, kirjoittaa ja juoruilee. Hemingwayn tuttavapiiriin kuului kyllä mielenkiintoisia tyyppejä Gertrude Steinista F. Scott Fitzgeraldiin, ei siinä mitään, mutta heidän ei voi varsinaisesti sanoa heräävän eloon kirjan sivuilla - paitsi ehkä juuri Fitzgeraldin, jonka kanssa vietetyistä tuokioista kertovat luvut olivat kirjan mielenkiintoisimpia. Taiteilijaelämän kuvaus jää enimmäkseen yksittäisiksi, irtonaisiksi kohtauksiksi, joista piti hakemalla hakea kirjalta kaipaamaani nostalgisen boheemia Pariisi-tunnelmaa.

Hemingway kirjoitti Nuoruuteni Pariisin 1950-luvun lopulla, mutta kirja julkaistiin vasta postuumisti 1964. En tiedä, kuinka moni kirjassa mainituista henkilöistä oli silloin vielä elossa kirjaa lukemassa, mutta monella heistä olisi kyllä ollut aihetta vetää herne nenäänsä. Hemingway ei kohtele ystäviään mitenkään erityisen lempeästi sen kummemmin heidän luonteenpiirteidensä kuin ulkonäkönsäkään suhteen.

Esimerkiksi edellä mainitusta Gertrude Steinista hän kirjoittaa, että naiseen "alkoi tulla roomalaisen keisarin näköä, ja se tietysti oli vain hyväksi, jos piti roomalaisen keisarin näköisistä naisista". Fitzgeraldin osalta Hemingway taas kertoo muun muassa vieneensä ystävänsä Louvreen tutkimaan antiikin alastonpatsaiden mittoja todistaakseen, ettei Fitzgeraldilla nyt niin pieni ollut. Tämä juttu oli kyllä aika huvittava, myönnän! (Selvennykseksi lisättäköön, etteivät Fitzgerald-osuudet olleet kirjan mielenkiintoisimpia sen takia, että olisin erityisen kiinnostunut tästä nimenomaisesta aiheesta, heh, vaan koska innostuin Scottista ja Zeldasta luettuani Lucy Mooren kirjan 1920-luvun Amerikasta.)

Tiukinta arvostelua saavat osakseen muut kirjailijat. Katherine Mansfieldin novelleja lukiessaan Hemingwaystä "tuntui siltä kuin olisi kuunnellut nuoren vanhanpiian huolellisia, tekemällä tehtyjä näperrelmiä" ja Sherwood Andersonin hän kertoo kirjoittaneen "niin kammottavan kurjan, typerän ja teennäisen tekeleen, etten malttanut olla tekemättä siitä ivamukailua". En ole lukenut kumpaakaan näistä enkä muitakaan Hemingwayn haukkumia aikalaiskirjailijoita, mutta olisi mielenkiintoista tietää, kuinka kurjaa heidän tuotantonsa oikeastaan on.

No mutta, oli kirjassa hyvääkin. Pariisi on kaikesta huolimatta Pariisi, ja kirjasta löytyi myös hauskoja kurkistuksia kirjailijan arkeen. Luen ja kirjoitan -blogin Paulan Kirjallista elämää-haasteen ja NaNoWriMo-marraskuun kunniaksi tässä siis muutama Hemingwayn hyväksi havaitsema vinkki kirjailijantyöhön. 

Tyhjän paperin kammosta:
Kirjoitin aina niin kauan, että sain syntymään valmista jälkeä ja lopetin aina kun tiesin, kuinka novelli jatkuisi. Noin tehdessäni saatoin olla varma siitä, että pystyisin jatkamaan työtäni seuraavana päivänä. Mutta joskus kun olin aloittanut uuden novellin enkä päässyt vauhtiin, istuin tulen edessä ja kuorin pikku appelsiineja pudottaen kuoret etumaisiin liekkeihin ja katsellen kuorista nousevaa sinistä räiskettä. Sitten nousin ja katselin Pariisin kattoja ja mietin itsekseni: "Älä hätäile. Olet kirjoittanut aina tähänkin saakka ja kirjoitat edelleen. Sinun ei tarvitse muuta kuin kirjoittaa yksi ainoa tosi lause. Kirjoita tosin lause, minkä tiedät." Ja niin minä lopulta kirjoitin toden lauseen ja jatkoin siitä.
Taukojen tärkeydestä:
Työhuoneessani minä myös opin ajattelemaan työtäni sen jälkeen kun lopetin siihen saakka, kunnes taas aloin kirjoittaa. Kun noin tein, askarteli piilotajuntani aiheen kimpussa samalla aikaa kun itse kuuntelin muiden puheita ja panin merkille kaiken mahdollisen niin kuin toivoin panevani ja opin uutta niin kuin toivoin oppivani, ja minä myös luin, etten ajattelisi työtäni ja riistäisi itseltäni kykyä viedä sitä loppuun saakka.
Työvälineistä:
Sinikantiset muistikirjat, kaksi kynää ja kynänteroitin (taskuveitsi tuhlasi liikaa), marmoripintaiset pöydät, varhaisen aamun tuoksu, luutiminen ja huosiminen ja hyvä onni, muuta en tarvinnut. Oikeanpuoleisessa sivutaskussa olivat onnen tuojina hevoskastanja sekä jäniksen käpälä.
Inspiraation lähteistä:
Kaksikymmentäviisivuotiaan miehen, joka luonnostaan kuuluu raskaaseen sarjaan, tekee yhden ainoankin aterian laiminlyöminen ylen nälkäiseksi. Mutta nälkä myös teroittaa aisteja, ja minä totesin, että useimmilla novellieni henkilöillä oli valtava ruokahalu ja suuri kiinnostus hyvään ruokaan ja että enimmät heistä olivat ryypyn kipeitä.
Työtahdista:
Työnteko oli ollut minulle sulaa nautintoa sen jälkeen, kun olin alkanut perin pohjin mullistaa kirjoitustapaani ja pyrkinyt karttamaan kaikkea pintapuolista helppoutta ja yrittänyt pelkän kuvailun asemasta luoda elävää todellisuutta. Mutta hyvin vaikeaa se oli enkä minä kerta kaikkiaan jaksanut käsittää, kuinka pystyisin koskaan kirjoittamaan romaanin pituista teosta. Joskus minulta meni koko aamu pelkän kappaleen kirjoittamiseen.

Hevoskastanjoita ja jäniksenkäpälöitä kaikille kirjoittajille!

Ernest Hemingway: Nuoruuteni Pariisi. Tammi, 1964. Suomentanut Jouko Linturi. 208 s. Englanninkielinen alkuteos A Moveable Feast, Scribner's, 1964. Saatu lahjaksi.

12 kommenttia:

  1. Kiinnostava postaus, Luru! Kiitos, kun vinkkasit, sillä pelkästä otsikosta en olisi tajunnut tämän olevan kirjailijakirja :-)!

    Minunkin kenties pitäisi hankkia marmoripöytä ja jäniksen käpälä... Ei, vaan on todella tarpeellista ja kannustavaa lukea, miten isotkin kirjailijat välillä kammoavat kirjoittamista. Myös se on kiintoisaa - ja toisaalta erittäinkin itsestään selvää - että kirjailijat saattavat pitää toistensa tuotantoa potaskana. Niin lohdullista. :-)

    Kaikissa meissä asuu pieni sankari ja iso kirjoittaja. Jaan blogissani nyt tämän postauksen nanottajien tähden. :-)

    VastaaPoista
  2. Haluaisin lukea tämän joskus, mutta vasta sitten, kun pystyn ja maltan keskittyä tähän arvatenkin aika hidastempoiseen kirjaan.

    VastaaPoista
  3. Paula, hyvä jos Hemingwayn vertaistuesta on iloa! :)

    Maria, kirja ei oikeastaan ollut hidastempoinen, mutta ei se kyllä hurjan mukaansatempaavakaan ollut. Siihen oli minusta jotenkin vaikea päästä sisään: tuntui kuin Hemingway olisi kirjoittanut muistojaan ylös muttei sen kummemmin rakentanut niistä lukijalle elävää tarinaa. Katsaus kirjailijaelämään kuitenkin!

    VastaaPoista
  4. Kiitoksia minunkin puolestani! Löysin tänne Paulan blogista, btw :)

    VastaaPoista
  5. Eipä tämän paremmin kirjaa tosiaan voisi kuvailla. Parasta antia oli Fitzgeraldi ja se, että sai kurkistaa kirjailijan elämään. Tästä nauttiakseen tarvitsisi enemmän taustatietoa miehestä ja hänen teoksista!

    (Ps. Kiva kun olet linkannut minun blogiini tämän!)

    VastaaPoista
  6. Helmi-Maaria, tervetuloa!

    Katri, kiitos sinulle kun muistutit tästä kirjasta! Ehkä tämä kannustaa tutustumaan muuhunkin Hemingwayn tuotantoon niiden taustatietojen toivossa... :)

    VastaaPoista
  7. Ootko kuullut the paris wife(paula mcclain) kirjasta? se on fiktiivinen romaani tuosta samasta ajasta (vaikka siis H ilmeisesti oli siellä naimisissa) ja ollut tosi suosittu jenkeissä. Itse alotin, mut se jäi sit kesken. Otsikosta luulin et tää on arvio siitä. Hienoja kirjoittamis lainauksia!

    VastaaPoista
  8. Tämä olisi ihana lukea. Olisi jotenkin hauska lukea tämä sekä Juhani Ahon Yksin rinnakkain, vaikka kirjailijoiden elinaika, kotimaa ym. olivatkin erilaiset.

    VastaaPoista
  9. anni.M, taisinkin merkitä tuon Paris Wifen muistiin jostain, mutta oli jo unohtunut. Kiva kun muistutit!

    Katja, totta, sopii hyvin yhteen Ahon kanssa! Ahon tunnelmat olivat minusta vahvemmat kuin tässä kirjassa (mietteitä täällä). Tuntematon kirjailija, mutta ihanaa Pariisia oli myös Sven Aurénin kirjassa Minun Pariisini.

    VastaaPoista
  10. Hei, kiehtova postaus ja haluan lukea tämän! Pariisiin aikamatkalle ja kiinnostaa Hemingwayn kirjallinen elämä. Juhani Ahon Yksin on kyllä voimakas ja tunnelmallinen lukukokemus.

    VastaaPoista
  11. Nuori Hemingway oli niiiin ihana Woody Allenin Midnight in Paris -leffassa! <3 ;)

    Minuakin kiinnostaisi sekä tämä kirja että tuo anni.M:n mainitsema Paris Wife. Mielenkiintoinen aikakausi boheemeissa piireissä.

    VastaaPoista
  12. Tämä postaus muistutti miuta omista Hemingway-kirjoista, jotka makaa kesken kirjahyllyssä :) Tähän tuskin tartun, kuulostaa "liian Hemingwaylta" miulle.

    VastaaPoista