Olipa mukavaa lukea vaihteeksi kirja, josta minulla ei ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia. Lainasin Karo Hämäläisen Kuudennen askeleen (2004) kirjastosta ihan vain takakansitekstin perusteella. Sen mukaan kirja kertoo neljästä eri puolilla Eurooppaa asuvasta miehestä ja vihjaa, että "toisilleen tuntemattomien ihmisten elämän taustalla tuntuu vaikuttavan outoja samankaltaisuuksia - kuten se että kaikilla on suhde naiseen nimeltä Anna".
No, maailmassa lienee miljoonia miehiä, joilla on suhde naiseen nimeltä Anna, joten siinä sinänsä ei ole mitään outoa. Mutta on Jyrkillä, Jorgella, Jürgenillä ja Jyrillä toki muutakin yhteistä, kuten esimerkiksi samaa juurta oleva etunimi ja se, että he kaikki uppoutuvat lähes pakkomielteisesti kukin omiin yrityksiinsä tehdä selkoa maailmasta.
Jyrki, tutkijankammioonsa hautautunut helsinkiläinen matemaatikko, omistaa elämänsä matemaattisille kaavoille eurokolikoiden maantieteellisestä leviämisestä. Jorge, barcelonalainen valokuvaaja, yrittää jakaa ihmisiä ryhmäkuviin heidän kulutuskäyttäytymisensä perusteella. Jürgen, berliiniläinen toimittaja, tekee tutkivaa journalismia siitä, miksi ihmiset hakeutuvat uskonnollisiin yhteisöihin.
Neljäs mies, mikkeliläinen opiskelija Jyri, on vähän eri maata. Häntä ei kiinnosta oikein mikään eikä hän tee oikein mitään. Hälläväliä-nahjus on kai jonkinlainen vastavoima kolmelle maanisemmalle miehelle. Samalla muihin vertautuessaan hänen tarinansa vihjaa, ettei maailmaa voi omilla räpistelyillään hallita: saamattomalle Jyrille ei näytä käyvän elämässä sen huonommin kuin yritteliäämmille kaimoilleenkaan.
Pidin kirjan ideasta ja rakenteesta, jossa neljä rinnakkaista tarinaa sivuaa toisiaan sekä pienten yksityiskohtien että taustalla häilyvien teemojen kautta. Mikä yhdistää ihmisiä, J-miehet kysyvät, mutta eivät löydä vastauksia ainakaan sieltä mistä niitä ensimmäiseksi etsivät.
Jokin kerronnassa tai henkilöhahmoissa silti välillä vähän tökki. Kirjaan on esimerkiksi siroteltu runsaahkosti asiatietoa miesten tutkimista aiheista, ja joskus skientologia- tai sosiologiaesitelmöinti vaikutti ehkä vähän tietosanakirjamaiselta. Henkilöistä suosikkini oli Jyrki, joka oli kaikessa sokeudessaan ja kömpelyydessään sympaattinen hahmo. Ylivoimaisesti ärsyttävin taas oli Jyri. Mies oli jo tyyppinä melko rasittava, ja lisäksi Jyrin osioissa kertojanääni haparoi minusta oudosti yleiskielen ja puhekielen välillä. Ja ovatko Mikkelissä äidit tosiaan mutseja ja tähdet taivaalla staroja? En tiedä, en tunne Mikkeliä.
Hauskan säväyksen kirjaan tuo se, että muutaman vuoden vanha kirja on niin selvästi kiinni ajassaan. Hämäläinen sirottelee tekstiin tuotemerkkejä, hittibiisejä ja muita yksityiskohtia, jotka ankkuroivat tapahtumat tasan tarkkaan vuodenvaihteeseen 2002-2003. Tyylikeino on vähän riskaabeli, koska teksti vanhenee äkkiä, mutta toisaalta se tekee lukemisesta hauskan miniaikamatkan lähihistoriaan.
No, maailmassa lienee miljoonia miehiä, joilla on suhde naiseen nimeltä Anna, joten siinä sinänsä ei ole mitään outoa. Mutta on Jyrkillä, Jorgella, Jürgenillä ja Jyrillä toki muutakin yhteistä, kuten esimerkiksi samaa juurta oleva etunimi ja se, että he kaikki uppoutuvat lähes pakkomielteisesti kukin omiin yrityksiinsä tehdä selkoa maailmasta.
Jyrki, tutkijankammioonsa hautautunut helsinkiläinen matemaatikko, omistaa elämänsä matemaattisille kaavoille eurokolikoiden maantieteellisestä leviämisestä. Jorge, barcelonalainen valokuvaaja, yrittää jakaa ihmisiä ryhmäkuviin heidän kulutuskäyttäytymisensä perusteella. Jürgen, berliiniläinen toimittaja, tekee tutkivaa journalismia siitä, miksi ihmiset hakeutuvat uskonnollisiin yhteisöihin.
Neljäs mies, mikkeliläinen opiskelija Jyri, on vähän eri maata. Häntä ei kiinnosta oikein mikään eikä hän tee oikein mitään. Hälläväliä-nahjus on kai jonkinlainen vastavoima kolmelle maanisemmalle miehelle. Samalla muihin vertautuessaan hänen tarinansa vihjaa, ettei maailmaa voi omilla räpistelyillään hallita: saamattomalle Jyrille ei näytä käyvän elämässä sen huonommin kuin yritteliäämmille kaimoilleenkaan.
Pidin kirjan ideasta ja rakenteesta, jossa neljä rinnakkaista tarinaa sivuaa toisiaan sekä pienten yksityiskohtien että taustalla häilyvien teemojen kautta. Mikä yhdistää ihmisiä, J-miehet kysyvät, mutta eivät löydä vastauksia ainakaan sieltä mistä niitä ensimmäiseksi etsivät.
Jokin kerronnassa tai henkilöhahmoissa silti välillä vähän tökki. Kirjaan on esimerkiksi siroteltu runsaahkosti asiatietoa miesten tutkimista aiheista, ja joskus skientologia- tai sosiologiaesitelmöinti vaikutti ehkä vähän tietosanakirjamaiselta. Henkilöistä suosikkini oli Jyrki, joka oli kaikessa sokeudessaan ja kömpelyydessään sympaattinen hahmo. Ylivoimaisesti ärsyttävin taas oli Jyri. Mies oli jo tyyppinä melko rasittava, ja lisäksi Jyrin osioissa kertojanääni haparoi minusta oudosti yleiskielen ja puhekielen välillä. Ja ovatko Mikkelissä äidit tosiaan mutseja ja tähdet taivaalla staroja? En tiedä, en tunne Mikkeliä.
Hauskan säväyksen kirjaan tuo se, että muutaman vuoden vanha kirja on niin selvästi kiinni ajassaan. Hämäläinen sirottelee tekstiin tuotemerkkejä, hittibiisejä ja muita yksityiskohtia, jotka ankkuroivat tapahtumat tasan tarkkaan vuodenvaihteeseen 2002-2003. Tyylikeino on vähän riskaabeli, koska teksti vanhenee äkkiä, mutta toisaalta se tekee lukemisesta hauskan miniaikamatkan lähihistoriaan.
Hei!
VastaaPoistaOlipa ilahduttavaa huomata, että seitsemän vuotta sitten ilmestynyt kirja saa vielä lukijoita! Vielä sitäkin ilahtuneempi olen siitä, että bloggauksestasi päätellen Kuudennen askeleen yltiörunsaat tuotemerkkimaininnat tuntuvat toimivan ajan päästä juuri niin kuin ajattelin ja toivoin niiden toimivan, antavat tarkan ajoituksen ja samalla todistavat markkinointivetoisten hetken tuotteiden lyhyestä lennosta. Tuskin enää kovin moni kuuntelee (tai joutuu kuulemaan) päivästä toiseen The Ketchup Songia.
Hei Karo, onpa hauskaa, että itse kirjailija käy kommentoimassa! Löysin juuri Kuvalehtesi, ja siellähän on vaikka mitä mielenkiintoista.
VastaaPoistaKuudennen askeleen ajankuvassa ajatteluttavaa on sekin, että sen kuvaamat trendit - popkulttuurin kertakäyttöisyys, yhä tarkemmat kuluttaja-analyysit, kaikkialle ulottuvat verkostot - ovat jo tässä muutamassa vuodessa vain entisestään kiihtyneet. Ei ollut Facebookia silloin, ei Facebook-mainontaa...
Mutta luojan kiitos ei tarvitse enää kuunnella ketsuppityttöjä!