10. lokakuuta 2011

Tunnustuksia Kivi-tunnelmissa


Luetut, lukemattomat -blogin Liisa lähetti minulle tämän mukavan tunnustuksen. Kiitos! Tunnustukseen kuuluu tunnustaa kahdeksan asiaa. Marian ja Kirsin tavoin innostuin tunnustelemaan Aleksis Kiven päivän hengessä.
  1. Olen lukenut Aleksis Kiven tuotannosta vain Seitsemän veljestä. Se oli viihdyttävämpi kuin olin odottanut. Olin yllättynyt siitä, miten paljon tuttuja sananparsia sen sivuilta löytyi.
  2. En ole nähnyt Seitsemää veljestä teatterissa, televisiossa tai elokuvana. Mieleeni on jäänyt Jouko Turkan 1980-luvulla ohjaaman tv-sarjan aiheuttama kohu, vaikken tainnut ikäni puolesta olla ihan kohderyhmää (tai ehkä juuri siksi).
  3. Olen ollut töissä Aleksis Kiven kuolinmökissä, hyvin lyhyen aikaa tosin. Pikkuruisessa mökissä Tuusulanjärven kulttuurimaisemissa on aivan oma tunnelmansa: aika pysähtyy.
  4. Edellisestä huolimatta en muista Kiven synnyin- ja kuolinvuosia. Piti tarkistaa Wikipediasta.
  5. Sibeliuksen säveltämä Sydämeni laulu on suorastaan hyytävän hieno.
  6. Jos minun pitäisi antaa pojalleni jonkun seitsemän veljeksen etunimi, se olisi Tuomas tai Eero.
  7. Seitsemänveljestä.net-sivuston luonnetestin mukaan sielunveljeni on Aapo.
  8. Perheessäni on aina syöty Aleksis Kiven päivänä synttärikakkua - ei tosin Kiven kunniaksi. Onnitteluterveiset päivänsankarille!
Tunnustuksia on näkynyt jo niin monessa blogissa, että olen aivan pyörällä päästäni, mutta jos anni.m, Karoliina, Erja, Linnea ja Sanna sekä uutena tuttavuutena Kadonneet kirjanmerkit -blogin Maisie eivät ole vielä tunnustelleet, liittykää joukkoon!

8 kommenttia:

  1. Hih, loistava tuo sivusto, en ollut siitä kuullutkaan. Kiitos vinkistä.

    t. Toinen Aapo :)

    VastaaPoista
  2. Pitääpä käydä tutustumassa omaan sielun veljeen, kiitos vinkistä. Tosin jo Kirsin luona tunnustin, ettei minulla ole kovinkaan läheistä suhdetta herra Kiveen, mutta on ne veljekset silti luettu.

    VastaaPoista
  3. Kiitos tunnustuksesta Luru!

    Tuo samainen sivusto pelasti mut kerran jostakin "visaisesta" tietopalvelukysymyksestä, se on hienosti tehty, toivottavasti koululaisetkin arvostavat.

    VastaaPoista
  4. Kiitos tunnustuksesta, toivoo kolmas Aapo! :)

    Minullakaan ei ole kovin läheistä Kivi-suhdetta. Seitsemän veljestä ei kuulu suosikkiklassikoihini, ja muuta Kiveä olen lukenut hajanaisesti. On kuitenkin tosiaan ihana huomata, miten moni tuttu sanonta on lähtöisin Veljeksistä (tai Väinö Linnan romaaneista).

    VastaaPoista
  5. Noista nimipohdinnoistasi tuli mieleen, että tiedän erään perheen, jonka kahden vanhimman pojan nimet ovat Lauri ja Tuomas. Kun perheeseen syntyi kolmas poika, äiti vakuutteli ennen ristiäisiä, että "tämän nimi ei sitten ole mikään Seitsemän veljeksen nimistä". No, asiasta voi olla montaa mieltä, sillä pojasta tuli Juho... Noita nimiä on vaikea välttää ;).

    VastaaPoista
  6. Minun sielunveljeni on Tuomas. Mielenkiintoista, koska Tuomas on aina ollut veljeksistä minulle vähiten läheinen.

    Minä suorastaan rakastin lapsena Seitsemää veljestä. Olen myös nähnyt tuon Turkan TV-sarjan jokaisen jakson, ja ihan pidin siitäkin, vaikka olihan se aika räkäinen...

    Nummisuutarit olen nähnyt parinakin versiona, ja se on kyllä hyvin tehtynä loistava näytelmä.

    VastaaPoista
  7. Hei vaan kaikki sielunveljet ja muut! Tuo nettisivujen testi oli minusta aika hauska tapa esitellä kirjan henkilöitä.

    Minäkin kuulun niihin, joiden Kivi-suhde ei ole kovin läheinen, mutta tuo Nummisuutarit olisi varmasti kiva luettava/nähtävä.

    VastaaPoista
  8. Oli ihan pakko tulla vielä sanomaan Marian kommentin vuoksi, että minun serkkuni, siis veljekset, ovat nimiltään Aapo, Tuomas ja Simo. :)

    VastaaPoista